До Головного управління Держпродспоживслужби у Дніпропетровській області надійшли скарги щодо відмови у безготівковому розрахунку, і як зазначив Юрій Кіслейко, виконувач обов’язків заступника начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, під час інтерв’ю 34 телеканалу — скарги стосувалися ФОП, а не великих підприємств. Зараз ці скарги знаходяться на розгляді в управлінні, відповідь на які буде надано згідно з чинним законодавством.
Управління захисту споживачів повідомляє, що 03 – 06 січня 2022 року на деяких підприємствах м. Дніпро сталися технічні збої у роботі платіжних засобів, через що покупці не могли здійснити безготівковий розрахунок за товари та послуги.
Стосовно законності відмови споживачеві у безготівковому розрахунку Юрій Кіслейко розповів, що відповідно до статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено, що за всіма споживачами однаковою мірою визнається право на задоволення їх потреб у сфері торговельного та інших видів обслуговування. Встановлення будь-яких переваг, застосування прямих або непрямих обмежень прав споживачів не допускається, крім випадків, передбачених нормативно-правовими актами.
Також згаданою статтею встановлено право споживача на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час та на вільне здійснення безготівкових розрахунків з урахуванням режиму роботи та обов’язкових для продавця (виконавця) форм (видів) розрахунків, установлених законодавством України. Продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати.
Обмеження або відмова в реалізації прав споживачів, установлених частиною другою статті 17 вищезазначеного Закону, підлягають накладенню штрафу у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8 500 гривень).
Варто також звернути увагу, що окремі категорії продавців звільнені від використання спеціальних платіжних засобів для здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги), зокрема суб'єкти господарювання, які провадять господарську діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 25 тис. осіб, ці норми зазначені у постанові
КМУ від 29.09.2010 № 878 «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів».
Так, пунктом 21 згаданої постанови визначено, що суб'єкт господарювання зобов'язаний забезпечити можливість використання електронних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) відповідно до законодавства.
Таким чином, відмова у безготівковому розрахунку за придбані товари та надані послуги свідчить про обмеження прав споживача та є порушенням вимог законодавства, за яке передбачена відповідальність статтею 23 Закону України «Про захист прав споживачів» та статтею 155 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
У такому випадку споживач має право написати скаргу до Головного управління Держпродспоживслужби та його територіальних органів, після розгляду якої державні службовці вийдуть на позапланову перевірку суб’єктів господарювання.