У широкому сенсі простежуваність — це інструмент, який визначає шлях продукту від джерела його виникнення до безпосереднього отримувача і представляє собою систему фіксування інформації про всі кроки в ланцюгу поставки цього продукту. Форма та зміст простежуваності залежать від виду харчового продукту, виробничих операцій та інших факторів. Це пояснює відсутність єдиного визначення системи простежуваності. Водночас універсальною є концепція, за якою система простежуваності складається з трьох базових елементів:
1) простежуваність постачальника (зовнішня простежуваність, крок назад);
2) простежуваність процесів (внутрішня простежуваність);
3) простежуваність покупця (зовнішня простежуваність, крок вперед).
Фіксування інформації про продукт та здатність надати її в разі необхідності є невід’ємними складовими кожного із зазначених елементів. Здебільшого законодавчі вимоги фокусуються на необхідності забезпечення зовнішньої простежуваності. Запровадження внутрішньої простежуваності на підприємстві регулюється власне бізнесом шляхом включення цієї вимоги в міжнародні та більшість приватних стандартів, наприклад, ISO 22 000, FSSC 22 000, BRC, IFS1.
Головною метою включення положень щодо простежуваності в законодавчі акти є забезпечення можливості здійснювати максимально точні відклики продуктів та швидко надавати інформацію відповідним державним органам у разі виникнення проблем з безпечністю харчових продуктів.
Як правило, вимоги щодо обов’язкового запровадження простежуваності поширюються на всіх операторів ринку, задіяних у ланцюгу харчового продукту, а саме на:
-операторів ринку первинного виробництва;
-операторів ринку, які здійснюють зберігання харчових продуктів;
-брокерів та трейдерів;
-компанії-перевізники;
-дистриб’юторів;
-ритейлерів;
-заклади громадського харчування;
-операторів ринку — виробників.