Харчування дітей має дуже важливу роль. Воно впливає на здоров’я, настрій, уважність та бадьорість дитини. Реформа шкільного харчування почалася в Україні у 2020 році з ініціативи першої леді Олени Зеленської. Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням від 27.10.2023 №990-рр схвалив Стратегію реформування системи шкільного харчування на період до 2027 року. Стратегія визначає план дій на 2023-2024 роки, пріоритетні напрямки роботи до 2027 року та операційні завдання.
З метою контролю виконання вимог Стратегії реформування системи шкільного харчування, на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області від 28.11.2023 №571-ОД «Про здійснення моніторингу (збору інформації) у закладах освіти Дніпропетровської області» спеціалістами Павлоградського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області протягом грудня 2023 року-травня 2024 року проводився постійний щомісячний моніторинг (збір інформації) у закладах загальної середньої освіти. Моніторингом було охоплено всі заклади загальної середньої освіти Павлоградського району, які функціонували у змішаній формі навчання з організацією харчування учнів – 10 ЗЗСО м. Павлограда та 5 ЗЗСО м.Тернівки (усього проведено 22 моніторингові відвідування). На жаль, у багатьох закладах, що підлягали моніторингу, обладнання харчоблоків застаріле та, в більшості випадків, його кількість недостатня.
Метою Стратегії реформування системи шкільного харчування є відновлення та модернізація харчоблоків закладів освіти з використанням новітніх технологічних процесів.
У шкільних їдальнях є одна особливість, яка відрізняє їх від будь-яких інших закладів громадського харчування. Учні різного віку щодня піддаються розумовому і фізичному навантаженням, тому їм постійно треба підкріплювати свої сили комплексними сніданками і обідами. Необхідно максимально швидко обслуговувати численний контингент школярів. Щоб впоратися з таким завданням, організація обслуговування у шкільній їдальні має бути на високому рівні. Обробка, приготування, зберігання продуктів, всі виробничі етапи і технологічні процеси вимагають оснащення сучасним надійним обладнанням, простим у використанні й обслуговуванні.
Для сучасного харчоблоку закладу освіти Павлоградське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області рекомендує мати 4 типи технологічного обладнання:
1. Теплове - забезпечує процес приготування страв термічною обробкою (плити, духові шафи, марміти, жарильне обладнання, електричні котли).
2. Електромеханічне - допомагає здійснити первинну обробку продуктів та підготувати потрібні інгредієнти (різні блендери, тістоміси, очисні машини, овочерізки, слайсери, м’ясорубки тощо).
3. Посудомийне - допомагає здійснити якісне очищення та дезінфекцію столового приладдя (мийні ванни, посудомийні машини тощо).
4. Холодильне - відповідає за зберігання харчових продуктів у безпечному температурному режимі (холодильні скрині, морозильні шафи, шокери, холодильні вітрини тощо).
Головний принцип підбору теплового оснащення для шкільної їдальні - це відповідність потужності, продуктивності й технічних особливостей обладнання числу учнів у школі, різноманітності страв у меню, а також площі й плануванню приміщення:
- електричні плити служать для приготування супів і других страв, усіляких гарнірів, киселів, компотів та інших напоїв. Наявність духової шафи дозволяє забезпечити учнів ще й свіжою випічкою. У маленьких шкільних їдальнях електричні плити цілком здатні перекрити потребу в тепловому кухонному обладнанні. Над плитою обов'язково розміщується витяжка;
- мармит - дане теплове обладнання для шкільних їдалень просто незамінне на лінії роздачі, коли потрібно зберігати готові страви (перші та другі) у заданому температурному режимі;
- пароконвектомат - це сучасний варіант, ідеальний для модернізації будь-якої шкільної їдальні. Обсмажування продуктів гарячим повітрям, приготування на пару - найкорисніші для дітей способи обробки їжі. Негативний вплив канцерогенів, як при традиційному смаженні, тут повністю виключено. Вітаміни і корисні властивості продуктів зберігаються в повній мірі;
- електричні котли - цей тип оснащення оптимальний в школах з великим числом учнів. В об'ємних котлах їжа і готується, і зберігається. Кількість та об’єм котлів розраховується на базі виробничого плану і режиму роботи лінії роздачі;
- жарильне обладнання - електричні сковороди і жарочні шафи. Використовуються для обсмажування продуктів і запікання до готовності.
Меблі та всі види теплового обладнання для шкільного харчоблоку можуть розміщуватися самостійно або ж як технологічна лінія. Для випічки хліба, булочок та пиріжків у шкільній їдальні може бути встановлена пекарська шафа.
Навіть якщо шкільна їдальня зовсім невелика, а цикл приготування їжі в ній не є повним, без холодильного обладнання, в якому будуть зберігатися заготовки з м'яса і риби, а також овочі і фрукти, вона просто не зможе функціонувати. Окрім температурних режимів, нове холодильне обладнання має здатність контролювати показники вологості, що дозволяє зберігати продукти протягом довших термінів. Для їдалень середнього і великого розміру знадобиться обладнання з наступного списку:
- холодильні та морозильні шафи. У залі їдальні може бути встановлений демонстраційний холодильник зі скляними дверима, а на самій кухні повинно стояти обладнання з глухими дверима. Для м'яса і риби потрібно холодильне обладнання з мінусовою температурою, для готових страв, овочів і фруктів – з температурною зоною близько 0 ºС;
- холодильні столи – можуть використовуватись з метою охолодження та зберігання (тимчасового) вже готових страв, а також для напівфабрикатів;
- шокери – у тих школах, де особливо піклуються про свіжість і якість продуктів, з яких готується їжа для учнів, шокери стають частиною основного холодильного устаткування. Інтенсивне охолодження (шокова заморозка) - чудовий спосіб зберегти смак і користь свіжих продуктів.
До технологічного кухонного обладнання на кухні шкільної їдальні висуваються ті ж вимоги, що і до решти обладнання, - якість, безпека, продуктивність, відповідність санітарно-гігієнічним нормам. У списку необхідної техніки такі позиції:
- картопелечистки - значно полегшують працю кухарів і скорочують час на приготування страв з різних коренеплодів;
- овочерізки - оптимізують процес готування і знижують ризик отримання травм для персоналу;
- м'ясорубки і фаршомішалки абсолютно незамінні, коли потрібно зробити фарш, оскільки в шкільному меню незмінно у великій кількості присутні страви з рубленого м'яса і риби;
- заглибні й планетарні міксери, а також тістомісильники ставлять на харчоблоках, де у великих кількостях готують випічку для учнів;
- слайсери теж ніколи не будуть зайвими, вони постійно затребувані для нарізки сиру, ковбаси, хліба, риби та інших продуктів.
Щоб в короткий час обслужити сотню та більше учнів, кухня в шкільній їдальні повинна бути оснащена потужним, надійним технологічним обладнанням.
Миття та дезінфекція посуду - найважливіша складова робочих процесів на харчоблоку. Сучасне обладнання для миття посуду підвищує якість дезінфекції столового і кухонного посуду за тих же витрат води та миючих засобів. З новими засобами чищення та якісним інвентарем площа посудомийного цеху стає менше, а кількість очищеного і продезінфікованого посуду збільшується відповідною до активності шкільної кухні. Новітнє посудомийне обладнання є досить економним, позбавляє зайвих етапів замочування та дає більше простору. Якщо процес приготування їжі надихає шкільних кухарів і мотивує до роботи через можливість радувати відвідувачів їдальні смачними стравами, то рутинний процес миття можна лише поліпшити, щоб він здійснювався більш легким шляхом. Один з варіантів - придбання посудомийної машини, яка все зробить якісно і швидко в автоматичному режимі.
Жоден харчоблок закладу освіти не обійдеться без наступного обладнання - виробничих столів (для мучного, оброблення м'яса та риби, для збору сміття тощо), стелажів, візків, полиць для зберігання посуду (відкриті й закриті), витяжок та вентиляційних парасоль, сміттєвих баків тощо.
Павлоградське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області наголошує! Для забезпечення здорового харчування учнів важливо створити належні умови на харчоблоку! Крім якісних та збалансованих продуктів, важливим також є й оновлене обладнання, що покращить технологічні процеси приготування самих страв, сприятиме здоровому харчуванню, забезпечить належний гігієнічний стан посуду та температурний режим готових страв. Модернізація харчоблоків, покращення санітарно-гігієнічних умов харчування – це запорука здоров’я дітей!