Якщо ви особисто не давали дозвіл на використання вашого телефону, фінансова компанія та колектори порушують законодавство.
Дзвінки та погрози - дві головні проблеми, з якими стикаються клієнти: колектори телефонують боржнику з погрозами та контактують з родичами або сусідами боржника, які не мають жодного відношення до кредиту.
Тому громадяни звертаються до Національного банку з проханнями роз'яснити, чи законно діють колектори і як захистити себе в разі погроз або нав'язливих дзвінків. Якщо ви особисто не давали дозвіл на використання вашого телефону, фінансова компанія і колектори порушують законодавство. Якщо вам надходять дзвінки або листи щодо кредиту, який ви не брали та щодо якою не виступали поручителем, можна говорити про порушення Закону України "Про захист персональних даних".
«Номер телефону людини та її домашня адреса - це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника", - додали в НБУ. Зазначається, що, якщо колектор погрожує, він також порушує законодавство. Погрози, цілодобові дзвінки боржнику та членам сім'ї, використання лайливих слів у повідомленнях, поширення образливих фотоколажів тощо - це порушення низки статей Конституції України (статті 3, 21, 22 та 32), Цивільного кодексу України (статті 3, 291, 301, 302 та 308), Кримінального кодексу України (стаття 182)».
Колекторські компанії можуть тільки інформувати.
Якщо колектор погрожує примусово стягнути борг - це обман.
«Лише органи державної виконавчої служби та приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість, дотримуючись офіційних процедур. Колекторські компанії можуть тільки інформувати боржника або поручителя про наявність боргу", - підкреслюють в НБУ.
Що робити?
Потрібно дізнатися назву колекторської компанії, представники якої телефонують. Якщо кредит ніяк вас не стосується, варто пояснити ситуацію і попросити припинити дзвінки. Якщо вам продовжують дзвонити щодо кредиту, який вас не стосується, зверніться з письмовою скаргою до керівництва колекторської компанії, а також в контакт-центр НБУ за телефоном 0 800 505 240. Варто звернутися до Уповноваженого ВРУ з прав людини або до суду. Адже саме вони контролюють дотримання законодавства "Про захист персональних даних". Якщо колектори погрожують, необхідно звернутися до правоохоронних органів.
Що зміниться
НБУ приєднався до розробки законопроєкту, над яким працює профільний Комітет Верховної Ради, що має чітко визначити правила роботи колекторів, заборонити неетичну поведінку і встановити санкції за порушення. Серед головних змін пропонується: банки та фінансові компанії ще на етапі підписання договору мають попереджати клієнта про залучення колектора в разі прострочення по кредиту; колектори зобов'язані дотримуватися вимог етичної поведінки; Національний банк вестиме Реєстр колекторів; банки та фінансові компанії контролюватимуть поведінку залучених ними колекторів, а також будуть зобов'язані повідомляти НБУ про укладені угоди з колекторами.