11 липня 2023 року набрали чинності норми комплексного антитютюнового Закону №1978-IX «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
Ухвалені зміни спрямовані на захист дітей та молоді від приваблення до початку куріння.
Згідно з даними ВООЗ, в Україні кожна 5-та дитина у віці 13-15 років курить електронні сигарети, а 15% вживають тютюнові вироби.
Ключові норми Закону №1978-IX передбачають:
Реклама та смако-ароматичні добавки — це пастка тютюнових компаній, в яку вони намагаються заманити передусім дітей та молодь. Як показує статистика, половина споживачів електронних сигарет обирає їх саме через смак та аромат. Ще третина вважає, що такі пристрої є менш шкідливими. Саме це і є маркетингові маніпуляції, які впливають на потенційних споживачів.
Норми «антитютюнового законодавства» відповідають Рамковій конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, «антитютюнової» Директиви 2014/40/ЄС, а також, опосередковано, Директиви «аудіовізуальних медіапослуг» 2010/13/ЄС. Нагадаємо, імплементація згаданих Директив є зобов’язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.
Заборона реклами тютюнових виробів діє ще з 2012 року, а відтепер до цього списку додалися пристрої для нагрівання тютюну та електронні сигарети. Таким чином з 11 липня 2023 року вся реклама будь-яких пристроїв для куріння повинна зникнути.
Держпродспоживслужба визначена органом, який забезпечує реалізацію нагляду (контролю) за дотриманням законодавства щодо захисту населення від шкоди тютюну. В межах своїх компетенції та обов’язків фахівці Держпродспоживслужби слідкують за виконанням нових норм.
Нагадуємо, що з квітня 2023 року відновлено контроль за дотриманням антитютюнового законодавства. Вкотре хочемо звернути увагу суб’єктів господарювання :
- для закладів ресторанного господарства за розміщення попільничок, кальяну чи куріння передбачено штраф 3000 гривень, у разі повторного порушення — 15 тисяч гривень, для інших суб’єктів господарювання — 1000 гривень, у разі повторного порушення — 10 тисяч гривень.
За порушення норм антитютюнового законодавства також передбачені фінансові санкції до суб'єктів господарювання у разі:
- порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу тютюнових виробів – від тридцяти тисяч гривень до п'ятдесяти тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.
Якщо ви стали свідком порушення відносно куріння у приміщеннях та на території навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, у приміщеннях закладів харчування, культурного призначення, готелів та аналогічних засобів розміщеннях громадян, гуртожитках, приміщеннях підприємств, установ та організацій усіх форм власності слід звертатися зі скаргою до Держпродспоживслужби.