Павлоградське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області нагадує, що через похолодання та несприятливі погодні умови у багатьох регіонах країни та початок опалювального сезону недотримання температурного режиму в дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах може негативно вплинути на здоров'я дітей та підлітків і поставити під загрозу навчальний процес.
Питання дотримання санітарно-гігієнічних показників мікроклімату в навчальних закладах є одним з ключових у збереженні та зміцненні стану здоров'я учнів шкіл та вихованців дитячих дошкільних закладів.
Умови мікроклімату характеризуються температурою повітря, відносною вологістю приміщень, швидкістю руху повітря, інтенсивністю теплового (інфрачервоного) випромінювання та температурою поверхні.
Вікові особливості теплорегуляції у дітей характеризуються великою чутливістю до змін показників мікроклімату та потребують забезпечення комфортного повітряного та теплового режиму приміщень. Недотримання повітряно-теплового режиму в приміщеннях навчальних закладів у поєднанні з підвищеною вологістю та швидкістю повітря впливає на посилення процесів тепловіддачі, що призводить до переохолодження організму дитини, і як наслідок - розвиток гострих респіраторних захворювань.
Через зниження температури атмосферного повітря Павлоградське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області нагадує про вимоги щодо дотримання повітряно-температурного режиму в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах.
Відповідно до Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ України від 24.03.2016 № 234, встановлено нормативні параметри мікроклімату в окремих приміщеннях навчальних закладів. Зокрема оптимальною температурою у групових осередках є +19-23°C, у залах для занять музикою та фізичною культурою - +18-19°C, у теплих переходах - не менше +15°C, у приміщеннях, що займають кутове положення або розташовані в торці будівлі закладу, температура повітря повинна бути не менше +21°C. Відносна вологість повітря у приміщеннях, де перебувають діти, має бути в межах 40-60%.
Відповідно до вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОЗ України від 25.09.2020 №2205,
у приміщеннях закладів освіти відносна вологість повітря має бути 40-60%; температура повітря в класних кімнатах - +17-20 °C, у майстернях з обробки металу і дерева - +16-18 °C, у спортивній залі - +15-17 °C, у роздягальнях при спортивній залі - +19-23 °C, в актовій залі - +17-20 °C, у бібліотеці - +16-18 °C, у медичних кабінетах - +21-23 °C, у рекреаціях - +16-18 °C, у вестибюлі, гардеробі - +16-19 °C; у санітарних вузлах - +17-21 °C; у душових - не нижче +25 °C.
Відповідно до вимог Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом МОЗ України від 20.02.2013 № 144, допустимі параметри мікроклімату в опалювальний період у житлових, навчальних приміщеннях та приміщеннях для дозвілля вказаних закладів становлять: температура повітря - від +18°С до +22°С, відносна вологість - 40-60%. У спортивній залі температура повітря має бути +15-18°С, у приміщеннях медичного блоку - +21-23°С.
Дотримання встановлених норм показників мікроклімату забезпечує перш за все безперебійна та ефективна робота системи опалення закладу, робота системи вентиляції. Також при проведенні ремонтних робіт керівники (власники) закладів мають передбачати утеплення фасаду, покрівлі, поновлення скла та утеплення вікон, дверей, у разі їхнього пошкодження внаслідок терористичних операцій або стихійних явищ, по можливості, встановлення сучасних (енергозберігаючих) вікон та дверей, забезпечити відкриття фрамуг для провітрювання, проведення ревізії вентиляційних систем тощо.
Крім того, необхідно виконувати такі заходи профілактики забруднення повітря в приміщеннях навчальних закладів, як:
- дотримуватися гігієнічних норм щодо кількості дітей за наповнюваністю класів (груп);
- використання приміщень лише за призначенням;
- використання обладнання, полімерних матеріалів, дезінфекційних засобів лише тих, що дозволені законодавством до застосування;
- щоденне вологе прибирання приміщень (за необхідності з використанням дезінфекційних засобів) та своєчасне проведення провітрювання.
Для контролю температури повітря в дитячих садках кімнатні термометри мають бути розміщені на внутрішній поверхні кожного приміщення, де перебувають діти, на рівні 0,8-1,2 м від підлоги залежно від зросту дітей. За відсутності дітей приміщення дошкільних навчальних закладів мають періодично провітрюватися. Ефективним є наскрізне або кутове провітрювання. Забороняється провітрювання через туалетні кімнати. Тривалість провітрювання залежить від температури зовнішнього повітря, напрямку вітру та ефективності роботи опалювальної системи. Наскрізне провітрювання має проводитися кожні 1,5-2 години з тривалістю не менше 10 хвилин. У спальнях наскрізне провітрювання здійснюється до та після сну дітей. У холодну пору року провітрювання має бути закінчене не пізніше ніж за 30 хвилин до приходу дітей із занять або з прогулянки і за 30 хвилин до сну. Під час сну може бути забезпечено доступ свіжого повітря з одного боку приміщення, але за 30 хвилин до підйому дітей його припиняють. Після короткочасних провітрювань допускається зниження температури повітря у групових осередках до +19 °С для дітей 4-5 років і до +18 °С для дітей старше 5 років.
При вході до дошкільного навчального закладу необхідно розміщувати термометр для контролю за температурою повітря на вулиці. Прогулянки на відкритому повітрі мають проводитися не рідше 2 разів на день. Оптимальний час перебування на відкритому повітрі - 3,5-4 години на день з достатньою руховою активністю. Основними причинами скорочення тривалості перебування на свіжому повітрі є погіршення самопочуття, порушення стану здоров`я дітей, ускладнення метеоумов.
Відповідно до чинного санітарного законодавства, відповідальність за дотримання санітарно-гігієнічного та протиепідемічного режиму покладається на керівників закладів.
Враховуючи те, що відповідні показники мікроклімату в дитячих закладах є одними з ключових у збереженні здоров'я дітей та профілактиці гострих респіраторних захворювань, необхідно забезпечити щоденний контроль за їхнім дотриманням. Цей контроль має проводити медичний персонал дитячої установи чи відповідальна особа, яка призначена наказом керівника закладу.
Температура нижче вказаних нормативів неприпустима!