Напередодні новорічних свят торговельні мережі, зазвичай, проводять різноманітні акції з метою заохочення споживачів до придбання якомога більшої кількості товарів. Одним з таких заохочень є пропонування якогось товару в подарунок, за умови придбання іншого товару. Але у багатьох випадках, коли споживач отримує розрахунковий документ, він виявляє, що у ньому є додатковий товар, який не було наміру купувати взагалі, або вартість товару, який нібито надається в подарунок, складає певну суму коштів. При цьому на таку суму в розрахунковому документі знижено вартість саме того товару, який споживач мав намір придбати. Зазначені обставини можуть негативно вплинути на права споживачів, наприклад, при визначенні вартості такого товару у разі виникнення необхідності повернення грошових коштів за товар, який протягом гарантійного строку вийшов з ладу, та не може бути відремонтований.
З метою унеможливлення вищезазначеного негативного впливу на права споживачів у таких випадках слід звернути увагу на такі положення Закону України «Про захист прав споживачів»- «Далі-Закон).
Відповідно до ч 2 ст. 19 Закону, підприємницька практика вважається такою, що вводить в оману, якщо вона спонукає або може спонукати споживача дати згоду на здійснення правочину, на який в іншому випадку він не погодився б, шляхом надання йому неправдивої чи неповної інформації або ненадання інформації про спосіб продажу, ціну або спосіб розрахунку ціни, наявність знижок або інших цінових переваг.
Підприємницька практика є такою, що вводить в оману, якщо під час пропонування продукції споживачу не надається або надається у нечіткий, незрозумілий або двозначний спосіб інформація, необхідна для здійснення свідомого вибору.
Відповідно до ст. 17 Закону, споживач має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту.
Відповідно до ст. 15 Закону, споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Інформація про продукцію повинна містити дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції.
У разі коли за одну ціну пропонується кілька товарів, робіт або послуг чи їх поєднання або якщо продавець (виконавець) надає споживачеві при реалізації однієї продукції право одержати іншу продукцію за зниженою ціною, до споживача доводиться інформація щодо:
1) змісту та вартості пропозиції та у разі пропонування товарів, робіт або послуг за одну ціну - ціни таких товарів, робіт або послуг, взятих окремо;
2) умови прийняття пропозиції, зокрема строку її дії та будь-яких обмежень, включаючи обмеження щодо кількості.
Інформація доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у доступній наочній формі.
Таким чином, у разі виявлення під час придбання товарів, у т.ч. на умовах акцій, недотримання вищезазначених норм законодавства, споживач має право вимагати у продавця усунення таких порушень. У разі відмови в усуненні порушень з боку продавця необхідно звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області із відповідним зверненням.
У разі необхідності отримання консультації звертайтесь до Консультаційного центру з питань захисту прав споживачів на базі Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області за телефоном +380686588099.