Новий 2024/2025 навчальний рік розпочався у школах Нікопольського району в різних формах освітнього процесу - дистанційному та змішаному варіанті. Вибір конкретної форми освітнього процесу залежав від безпекової ситуації в громаді, наявності та характеристик укриття. Проте, незалежно від форми навчання, для всіх шкіл важливо дотримуватися основних вимог до організації навчального процесу. Адже навчальні заняття є одним із основних видів діяльності та є чинником, що впливає на повсякденне життя та здоров’я дитини. Оптимальна організація навчання дає змогу отримати необхідні знання, уміння та навички.
Нікопольське районне управління Головного управління Держпрождспоживслужби в Дніпропетровській області наводить основні вимоги до організації освітнього процесу, які регламентовані наказом МОЗ України від 25.09.2020 № 2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти».
Організація навчального процесу не має призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні, нешкідливі та здорові умови здобуття освіти.
Гігієнічні вимоги при організації навчально-виховного процесу у школі стосуються передусім уроку як структурної одиниці навчання та побудови шкільного розкладу. Навчальні предмети у розкладі навчального дня та тижня, залежно від ступеня їхньої складності, слід розташовувати відповідно до динаміки працездатності школярів. На першому уроці учні «впрацьовуються», і працездатність їхня відносно невелика, на 2-3-му – підвищується, а на 4-му - виникають перші ознаки втоми. Тому на уроки з більш високою працездатністю дітей ставлять предмети, що вимагають значного розумового напруження (молодші школярі – 2-3- й урок, старші – 2-4-й).
Також неоднакова працездатність учнів відмічається й у різні дні навчального тижня: її рівень зростає до середини тижня і залишається низьким на початку (понеділок) і у кінці (п’ятниця) тижня. Тому під час навчальних занять у школі найбільшу кількість уроків планують на вівторок, середу, зменшуючи їх у понеділок, четвер, п’ятницю.
Недоцільно впродовж дня ставити підряд 2 або 3 предмети природничо-математичного напрямку, їх слід чергувати з гуманітарними. Дисципліни, під час яких виконуються письмові роботи, слід чергувати з тими, де матеріал засвоюється усно. Контрольні роботи не рекомендується проводити на перших уроках, а на останніх слід засвоювати дисципліни, які пов’язані з рухами, зокрема музику, співи, працю, фізичну культуру.
Окремо слід зазначити, що у змінах до Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти (наказ МОЗ України від 01.08.2022 № 1371) передбачена збільшена тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі, яка не має перевищувати для учнів: 1-2 класів – 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин; 3-4 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 30 хвилин, або 4 – по 20 хвилин; 5-6 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 35 хвилин, або 4 – по 25 хвилин; 7-9 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 40 хвилин, або 4 – по 30 хвилин, або 5 – по 25 хвилин; 10-11 класів – 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 – по 35 хвилин, або 5 – по 30 хвилин, або 6 – по 25 хвилин.
Спеціалісти Нікопольського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області провели гігієнічну оцінку (аналіз) 75 режимів роботи та розкладів уроків у закладах загальної середньої освіти. З них відповідають медико-санітарним правилам (Санітарному регламенту для закладів загальної середньої освіти) – 49, у 26 закладах надано рекомендації щодо вжиття заходів з усунення недоліків та надання на повторний розгляд.
Під час проведення гігієнічної оцінки основні порушення, які виявлено, стосуються невідповідності вимогам до організації освітнього процесу в частині оптимального співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також чергування протягом дня та тижня навчальних занять різного ступеня важкості; невідповідності кількості та тривалості навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі; недотримання тривалості перерв між навчальними заняттями тощо.
Про виявлені порушення поінформовано керівників закладів загальної середньої освіти з метою вжиття відповідних заходів.
Нагадуємо, що під час організації та здійснення освітніх процесів мають забезпечуватися умови, що відповідають вимогам санітарного законодавства, та здійснюватися заходи, спрямовані на збереження та зміцнення здоров’я, з дотриманням вимог, визначених державними медико-санітарними нормативами та правилами.
Правильна організація учбових занять сприяє збереженню здоров’я та працездатності учня.