Щодня відкриваються нові можливості використати кіберпростір, який постійно розвивається. Стрімкий розвиток інформаційних технологій привів до формування принципово нового середовища підприємницької діяльності - електронної торгівлі. На сьогодні на українському ринку електронної торгівлі функціонує безліч великих інтернет-магазинів, а також є зацікавленість і серед роздрібних продавців через власні інтернет-магазини.
Інтернет-торгівля значно відрізняється за змістом своєї діяльності від традиційної торгівлі. Не виходячи з дому можна придбати різноманіття товарів за привабливими цінами. Тому збільшується як кількість охочих купити щось, так і кількість тих, хто продає.
Проте, з іншого боку, інтернет-торгівля може мати і негативні аспекти. Це можуть бути труднощі в процесі повернення товару, проблема вибору перевіреного інтернет-магазину, невизначеність доставки та платежу, небезпека шахрайства.
Обов'язок продавця (виконавця) надати інформацію про товари (послуги) не тільки є гарантією права споживача на інформацію, але і дає йому можливість реалізувати своє право на належну якість товару (послуги). На основі отриманої інформації споживач може вибрати саме той товар (послугу) і такої якості, яка йому справді потрібна. Зауважимо, що інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови.
Права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до цієї норми, перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про:
1) найменування продавця (виконавця). Для юридичної особи це його організаційно-правова форма та назва, для фізичної особи-підприємця – це прізвище, ім’я та по батькові, місцезнаходження продавця (виконавця) та порядок прийняття претензії;
2) основні характеристики продукції;
3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
4) гарантійні зобов'язання та інші послуги, пов'язані з утриманням чи ремонтом продукції;
5) інші умови поставки або виконання договору;
6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;
7) вартість електронних комунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;
8) період прийняття пропозицій;
9) порядок розірвання договору.
При купівлі товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис. Користуючись таким становищем, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований товар. Також після отримання коштів вони можуть: не надіслати товар; надіслати товар, який споживач не замовляв; надіслати товар, технічні характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.
Звертаємо увагу, що незалежно від того, купуєте ви товар у звичайному магазині чи через інтернет, права споживачів регулюються Законом України «Про захист прав споживачів» та нормами Цивільного кодексу України.
Тож, шановні споживачі, якщо ваші права порушено і суб’єкт господарювання відмовляється задовольнити ваші вимоги відповідно до законодавства про захист прав споживачів, звертайтесь з обов’язковим наданням інформації про найменування та місцезнаходження продавця до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області за адресою: м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А, або на офіційний сайт служби: www.dp.dpss.gov.ua .