Дистанційне навчання у закладах загальної середньої освіти в Україні стало невід’ємною частиною освітнього процесу ще у період пандемії COVID-19, яка змусила навчальні заклади по всьому світу перейти на онлайн-формат, та у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану, коли навчальний процес перетворився з «живого» на віртуальний. Така форма навчання стала можливою лише за допомогою комп’ютерів та інших гаджетів. Застосування таких пристроїв у системі освіти має як свої переваги, так і недоліки, які необхідно ретельно розглянути.
Статтею 33 Закону України «Про систему громадського здоров’я» визначено, що під час організації та здійснення освітніх процесів повинні забезпечуватися умови, що відповідають вимогам санітарного законодавства, та вживатися заходи, спрямовані на збереження та зміцнення здоров’я, виховання у відповідних груп населення прихильності до здорового способу життя та дотримання вимог, визначених державними медико-санітарними нормативами та правилами.
Використання технічних, аудіовізуальних та інших засобів виховання та навчання, навчальних меблів, навчальної та іншої видавничої продукції для дітей здійснюється за умови їхньої відповідності вимогам щодо безпечності, встановленим технічними регламентами.
Слід звернути увагу, що освітній процес при дистанційній та змішаній формі освітнього процесу повинен бути орієнтований, передусім, на створення безпечних умов навчання та здійснюватися відповідно до вимог щодо безпечного освітнього середовища, що насамперед передбачає дотримання вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОЗ України від 25.09.2020 № 2205.
У Павлоградському районі у 2024/2025 навчальному році функціонують усього 96 закладів освіти, з яких 55 - за змішаною, 36 - за дистанційною та 5 - за очною формою навчання, коли поєднуються різні режими роботи, тому понад 75-80% робочого часу діти проводять за комп’ютером.
Комп’ютер сьогодні став важливою та необхідною частиною способу життя і відкриває перед дитиною величезні можливості для саморозвитку й самовдосконалення. Тому не варто позбавляти дітей цих переваг.
Проте спеціалісти відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Павлоградського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області вкотре наголошують на такому.
Щоб робота за комп’ютером не перетворилася на залежність і негативно не позначилася на здоров’ї, слід пояснити дитині про ризики, які виникають при тривалому сидінні біля монітора, подбати про правильно організоване робоче місце та навчити дитину правил поведінки при роботі з комп’ютером.
Яким ризикам піддають своє здоров'я діти, що тривалий час сидять біля монітора?
Ось найпоширеніші:
Гіподинамія. Тривале сидіння перед комп'ютером в одній позі замість занять спортом і активних ігор на свіжому повітрі призводить до того, що м’язи слабо розвиваються, дитина стає дратівливою, швидко втомлюється. До того ж сидяче положення негативно позначається на спині та попереку, псується постава.
Порушення зору. Постійна напруга зору веде до стомлення очних м'язів, а також негативно впливає на внутрішньоочні судини та сітківку ока. Під час тривалого використання комп'ютера втрачається концентрація уваги.
Навантаження на руки. Під час роботи за комп'ютером кисті рук постійно перебувають у напрузі: вони здійснюють однотипні рухи, довгий час не змінюють позицію, в результаті виникає стійке стомлення м'язів рук, що виражається потім болем суглобів. Крім того, через порушення кровообігу і погіршення нервової прохідності можлива поява судом, порушення координації пальців.
Навантаження на шию. Шийний відділ хребта під час роботи за комп'ютером також перебуває у постійній напрузі, особливо якщо дитина сидить нерівно. У результаті погіршується кровопостачання мозку, може виникнути кисневе голодування, що проявляється головними болями.
Вплив на ЦНС. Тривале використання комп'ютера може не тільки стати причиною підвищеної стомлюваності та навіть запаморочень, але й викликати інші вегето-судинні порушення - денну сонливість, полохливість, апатію, неуважність, запальність, слабкість.
Психологічний аспект. Часто діти, захоплені інтернет-спілкуванням, втрачають здатність до живої комунікації – їм складніше спілкуватися з однолітками, нецікавими стають інші прояви активності у дитячому колективі. Дитина замикається в собі і починає уособлюватися.
Крім того, на емоційний та розумовий розвиток дитини істотно впливає інтенсивний потік інформації з інтернетної мережі, яка не завжди є корисною та безпечною.
Проблеми з харчуванням. Захоплена комп’ютером дитина часто забуває про їжу або і зовсім втрачає апетит. Чи навпаки дитина починає харчуватися неконтрольовано – перекушувати прямо перед монітором і не особливо дбати про якість їжі.
Специфікою дистанційної форми здобуття освіти є розподіл відповідальності між учасниками освітнього процесу в бік збільшення обсягу відповідальності батьків (інших законних представників). Саме на батьків покладається обов’язок забезпечити для дитини належні та безпечні умови навчання, наявність необхідних технічних засобів, доступу до інтернету.
Для запобігання негативному впливу комп’ютера на здоров’я дитини організаторам освітнього процесу слід забезпечити неухильне виконання вимог до організації роботи з технічними засобами навчання, що регламентовані вимогами Санітарного регламенту для закладів загальної
середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства охорони
здоров’я України від 25 вересня 2020 року № 2205, а саме: при використанні технічних засобів навчання під час проведення навчального заняття потрібно чергувати види навчальної діяльності.
Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж навчального заняття повинна бути: для учнів 1 класів - не більше 10 хвилин; для учнів 2-4 класів - не більше 15 хвилин; для учнів 5-7 класів - не більше 20 хвилин; для учнів 8-9 класів - 20-25 хвилин; для учнів 10-11(12) класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять - 20 хвилин. При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11(12) класів - не більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті.
В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:
1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин;
3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин;
5-6 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 35 хвилин, або 4 - по 25 хвилин;
7-9 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 40 хвилин, або 4 - по 30 хвилин, або 5 - по 25 хвилин;
10-11 класів - 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 - по 35 хвилин, або 5 - по 30 хвилин, або 6 - по 25 хвилин.
Для запобігання негативному впливу комп’ютера на здоров’я дитини батькам слід дотримуватись таких профілактичних заходів.
Обмежити час користування комп’ютером. Використання комп’ютера, відповідно до віку дитини, становить: діти до 6 років – не більше 20 хв на день, 7-10 років – до 45 хв на день, 11-13 років – 1-1,5 години, 14-16 років – не більше 2 годин на день.
Проводити періодичні перерви. Необхідно привчити дитину періодично, за кожні 15-20 хв, робити перерви, хоча б на 5 хвилин, а за кожні 45 хв – перерва має становити 10-15 хв. При цьому необхідно включити вправи для профілактики зорової втоми, а також проводити активні рухи для всього тіла та окрему увагу приділяти кистям рук.
Правильно облаштувати робоче місце. Правильне облаштування робочого місця дитини перед монітором комп’ютера є дуже важливим. Насамперед воно передбачає його оптимальне розміщення згідно з санітарними вимогами. Основним обладнанням є: відеомонітор, клавіатура, миша, стіл, стілець (крісло), допоміжним – підставка для ніг тощо. Необхідно придбати спеціальний стіл та стілець для комп’ютера. Меблі слід підбирати, врахувавши ріст дитини. Рекомендовано застосовувати стіл, що має дві горизонтальні поверхні: одна – для розміщення клавіатури, друга – для розміщення відеомонітора. Обидві поверхні повинні регулюватись за висотою.
Стiлець, за яким буде сидiти ваша дитина, обов’язково повинен бути зi спинкою. Висоту стільця треба підбирати таким чином, щоб монітор був розташований не менш ніж на відстані 50 см від очей. Мiж корпусом тiла та краєм стола має залишатися вiльний простiр приблизно 5 см. Руки мають вiльно лежати на столi. Пiд ноги можна поставити пiдставку, щоб вони були зiгнутi в колiнних та кульшових суглобах приблизно пiд прямим кутом.
Налаштувати монітор в оптимальному світловому режимі. Необхідно вибрати для монітора оптимальну яскравість, контрастність, без мерехтіння зображення. Прослідкуйте, щоб за замовчуванням стояв досить великий шрифт, а на робочому столі була встановлена картинка спокійних кольорів. Не допускається пряме потряпляння на екран відеомонітора прямих та/або відбитих променів природного та штучного освітлення. Екран відеомонітора персонального комп’ютера рекомендовано розміщувати на відстані 40-80 cм від очей дитини. Для забезпечення оптимального сприйняття картинки у зоні найкращого бачення площина екрана відеомонітора повинна бути перпендикулярною нормальній лінії зору.
Необхідно забезпечити правильне освітлення комп'ютерного столу. Робоче місце за комп’ютером повинно мати достатнє природне та штучне освітлення. Штучне освітлення має бути забезпечено системою загального та локального освітлення.
Проводити комплекс вправ гімнастики для очей. Треба привчити дитину, під час та після роботи з комп’ютером, періодично робити перерви, гімнастику для очей та рук для профілактики зорової та загальної втоми. Комплекси відповідних вправ з рухової активності та вправи гімнастики для очей наведені у додатку 3 до вищезгаданого Санітарного регламенту.
Проконтролювати час перебування дитини у мережі вдома також можуть допомогти встановлені спеціальні програми батьківського контролю, які в заданий час просто заблокують комп’ютер.
Широка обізнаність батьків про вплив комп’ютера на дитячий організм є надзвичайно важливою для уникнення ризиків для здоров’я дітей. Інтернет відкриває перед дитиною величезні можливості саморозвитку і не варто позбавляти її цієї переваги. Адже сьогодні триває ера всеохоплюючої інформатизації суспільства.