Кам’янське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області інформує.
У сучасному світі питання здорового харчування набуває все більшої актуальності, а дієтичне харчування у закладах освіти стає особливо важливим аспектом у вихованні здорового покоління. Збалансований раціон у школах та інших навчальних закладах не лише сприяє фізичному розвитку дітей, але й впливає на їхню успішність, концентрацію та загальний стан здоров’я.
Організація харчування має здійснюватися відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку». Ця постанова орієнтована на здорове, збалансоване харчування, де дітям пропонується більше овочів, фруктів, молочних продуктів, м'яса та риби, заборонено шкідливі продукти, обмежено використання солі, цукру, та передбачає індивідуальний підхід до харчування дітей з особливими дієтичними потребами.
Що таке «особливі дієтичні потреби»?
До особливих дієтичних потреб належать стани, що вимагають виключення або заміни певних продуктів у раціоні дитини:
- харчова непереносимість не впливає на імунну систему, хоча деякі симптоми можуть бути такими ж, як і при харчовій алергії. Прояви харчової непереносимості зазвичай з’являються поступово. Вони стають більш вираженими тоді, коли їсти забагато непереносимої їжі. Непереносимість не загрожує життю, але може в окремих випадках викликати досить серйозні наслідки для здоров’я (при наявності імунної непереносимості глютену – целіакія);
- лактазна непереносимість (або лактазна недостатність) — це вроджений або набутий стан, пов'язаний зі зниженням або повною відсутністю ферменту лактази, необхідного для перетравлення лактози - молочного цукру. Через це організм не може засвоювати молочні продукти, що призводить до проблем з травленням;
- цукровий діабет є хронічним захворюванням, при якому підшлункова залоза не виробляє достатньої кількості інсуліну або ж організм не може ефективно використовувати вироблений інсулін.
Визначити, чи є у дитини хвороба, алергія або непереносимість, може лікар. Батьки дитини, маючи довідку від лікаря, в якій зазначено конкретний діагноз та прописані особливі рекомендації щодо харчування дитини, пред’являють її медичному працівнику освітнього закладу.
Медичний працівник закладу на підставі наявних медичних документів складає список осіб, які потребують дієтичного харчування, та розробляє для них спеціальне меню. Керівник освітнього закладу (організатор харчування) разом із медиком формує «дієтичне» меню, яке надають на погодження до територіального органу Держпродспоживслужби.
Уся інформація про вміст у стравах поширених харчових алергенів має бути чітко зазначена в меню і доступна дітям та батькам (із розшифруванням індексів алергенів). Відповідальність за організацію безпечного та якісного харчування дітей несе керівник закладу освіти.
Чому важливе дієтичне харчування у закладах освіти?
1. Фізичне здоров’я. Збалансоване харчування є ключовим фактором у профілактиці захворювань, таких як діабет, ожиріння та серцево-судинні захворювання. Діти, які отримують належні поживні речовини, менше хворіють і швидше відновлюються після хвороб.
2. Розумова активність. Харчування відіграє важливу роль у розвитку мозку. Вітаміни, мінерали та інші корисні компоненти допомагають покращити пам’ять, увагу та креативність, що, передусім, сприяє кращій навчальній успішності.
3. Формування правильних звичок. Дієтичне харчування в закладах освіти допомагає дітям сформувати здорові харчові звички, які вони зможуть зберегти на все життя. Столова культура має велике значення в етапі становлення особистості.
Забезпечення дієтичного харчування у закладах освіти - це складний, але надзвичайно важливий процес. Основна мета - формувати здорові звички у дітей з раннього віку, забезпечуючи їм можливість для гармонійного розвитку та зростання. У результаті ми отримаємо більш здорове покоління, готове до нових викликів та досягнень.
