У складний для країни час ми всі прагнемо стабільності та безпеки. Одним і важливих елементів нашого щоденного життя є комунальні послуги - тепло в оселі, світло, вода, вивезення сміття, прибирання прибудинкової території. Це те, що створює комфорт і порядок навіть у найважчі часи.
Проте щоб усі ці послуги працювали безперебійно, потрібне їхнє своєчасне фінансування - тобто сплата кожного споживача.
Комунальні підприємства працюють у надскладних умовах - обстріли, перебої з постачанням, руйнування.
Але інфраструктура не може зупинитися - інакше це призведе до катастрофічних наслідків.
Своєчасна оплата - це не лише ваш обов’язок, але й важлива умова стабільної роботи систем водо-, газо-, електропостачання та утримання будинків і прибудинкових територій.
Враховуючи надскладні умови, у період воєнного стану в Україні держава запровадила низку заходів для захисту прав споживачів житлово-комунальних послуг. Ці заходи спрямовано на підтримку громадян, які опинилися в складних життєвих обставинах через війну.
Постанова Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року № 206 встановлює такі ключові норми:
Постачальники не мають права припиняти або зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їхньої не оплати або оплати не в повному обсязі.
Забороняється стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, утвореної після 24 лютого 2022 року, з осіб, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг довідку про взяття на облік ВПО або інші документи, що підтверджують їхню відсутність у житловому приміщенні.
Проте змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2023 року № 1405, уточнено, що:
Мораторій на припинення надання житлово-комунальних послуг та нарахування штрафних санкцій зберігається лише для територіальних громад, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих російською федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги.
На інших територіях надання комунальних послуг здійснюється відповідно до укладених договорів.
Також є важливою інформація для споживачів щодо уникнення нарахування плати за житлово-комунальні послуги під час тимчасової відсутності у житловому приміщенні понад 30 днів. Споживач має надати постачальнику відповідні документи, що підтверджують таку відсутність (довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання тощо).
Додатково інформуємо, що законодавством передбачено механізми підтримки для тих, хто опинився у складній ситуації:
Для цього потрібно звернутися до органів соціального захисту населення або вашого постачальника.
У разі виникнення спорів або питань звертайтеся до територіальних органів Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Для подання звернення до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області споживачі можуть скористатися одним з таких способів: