15 березня щорічно відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Датою для святкування цього дня була обрана річниця з дня історичного виступу американського президента Джона Кеннеді у 1962 році, в якому він назвав чотири основних права: право на інформацію, право на безпеку, право на вибір і право бути почутим. Згодом цей список був розширений, і до нього увійшли: право на задоволення базових потреб, право на компенсацію, право на споживчу освіту, право на здорове довкілля. У 1973 році ХХV сесія Консультативної Асамблеї Євросоюзу ухвалила "Хартію захисту споживачів", а в 1985-у - Генеральна Асамблея ООН затвердила "Керівні принципи для захисту інтересів споживачів".
Згадані три документи лягли в основу адміністративно-правового механізму захисту споживачів в усьому світі.
Кожен громадян є споживачем, щодня вступаючи у правовідносини купівлі – продажу, придбаваючи продукти і предмети побуту, замовляючи певні роботи чи послуги. Якість цих товарів і послуг не лише виступає ключовим фактором звичайного задоволення фізичних і соціальних потреб, але й є гарантією фізичного і психічного здоров’я і безпеки нашого життя в цілому. Натомість товари, роботи і послуги, що не відповідають вимогам закону, створюють серйозну загрозу суспільним і приватним інтересам.
У статті 42 Конституції України зазначено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпекою продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».
Захист споживчих прав – це складова частина захисту прав людини. У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни за підтримки з боку держави.
Отже, Всесвітній день захисту прав споживачів – ще один привід подякувати тим, хто пильнує інтереси споживачів.
Щоденна сумлінна та плідна праця спеціалістів управління захисту прав споживачів стає надійною запорукою належного рівня якості та безпеки життя громадян.
Профілактика і попередження правопорушень у сфері захисту прав споживачів – одне з головних напрямків роботи управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області.
Отже, нагадаємо про те, що варто знати кожному споживачу, якщо його права порушено:
Тож, шановні споживачі, якщо ваші права порушено і суб’єкт господарювання відмовляється задовольнити ваші вимоги відповідно до законодавства про захист прав споживачів, звертайтесь з обов’язковим наданням інформації про найменування та місцезнаходження продавця до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області: